Jan Van EYCK

 


         Avrupa Sanatında Erken Rönesans Döneminden bir Flaman Ressam olan Jan Van Eyck 

            

     15. yy.daki büyük Flaman ressam hiç şüphesiz Jan Van Eyck’tir. Hollandalı ressam 1390’lı yıllarda doğmuştur. Önce Hollanda da sonra Belçika’da çalışmıştır. Belçika’nın Brügge şehrinde ölmüştür (1441). Sanatçı hem bir burjuva hem saray ressamıdır. Burund Dükü iyi kalpli Fliph’ in yanında bulunmuştur. Kendisine zaman zaman casusluk, gizli diplomatik görevler de verilmiştir. Saray ressamlığı yaparak kariyer yapmıştır. [1]

 


     Kuzey Rönesans Sanatı da denilen Flaman sanatının nasıl bir gelişme gösterdiğini anlamak için sanatçının eserlerine bakmak yeterlidir. Kuzey sanatı doğanın yansıması gibidir. Örneğin bir yapıt, nesnelerin, çiçeklerin, mücevherlerin ya da kumaşların betimlenmesinde mükemmelliğe ulaşmışsa bunun Kuzeyli olasılıkla da Flaman bir sanatçıya ait olduğu eğer yapıt güçlü dış hatlar, kusursuz bir perspektif ve mükemmel bir insan vücudu betimlemesine sahipse bunun bir İtalyan sanatçıya ait olduğu söylenebilir.

    Eyck’in geliştirdiği en büyük yenilik boyaya yağ katması olmuştur. Önceden yumurta ile karıştırılan boyalar daha çabuk kururken yağ ile yapılan boyalar hem daha yavaş kurur hem de renkler uzun süre canlı kalmaktadır. Gerçeği bu denli iyi taklit etmesini ve ışığın farklı yüzeylerdeki yansımalarını, özellikle metal üzerindeki kayan ışıklı noktaları yaratma yeteneğini oldukça güçlüdür.

     Portre resimleri çok iyi olmasına karşın kalabalık formda resimlerde yapmıştır. Kuzeyde gerçekliğe tam olarak ulaşmayı sağlayan kişi olmuştur. Doğal olana yaklaşmayı hedeflemiş, doğayla ilgili ayrıntılı resimler yapmıştır. Arkadaki manzaralar gerçek gibidir.  Portrelerinde yaptığı renk oynamaları ilgiyi artırmış İtalya’daki ressamlarında dikkatini çekmiştir.

     Ayrıntıya önem veren Eyck, Gotik dönemden, Rönesans dönemine geçiş sırasında giysiler üzerinde oluşan etkileri bu tablosunda da ayrıntılı bir şekilde seyirciye göstermiştir. Tablolarda Giysi model özellikleri (kesimi, kullanılan kumaş ve aksesuarları), en ince ayrıntısına kadar sanatçı tarafından aktarılmıştır.

     Tablolarını, ismi “JOHANNES DE EYCK” ile imzalayan ilk ressamlardan biridir. Bu tablolardan on tanesinde de genellikle Yunan harfleriyle yazılan kişisel mottosu yer almaktadır, Als ich kan (Elimden geldiğince).[2] 1432 yılından sonra Jan- Van Eyck’ in yaşamında imzalı ve tarihli resimler görülmeye başlanmıştır. Abisi Hubert Eyck’in başladığı ve kendisinin bitirdiği eser olan Gent Altar’ın da imzası bulunmaktadır.[3]

 

 

    O dönem de gelenekselleşmiş olan tabloların kopyalanma işlemini atölyesinde çalıştırdığı ressamlara yaptırmıştır. Bu durum Avrupa’da daha çok tanınmasını sağlamıştır. İmzalı olarak günümüze ulaşan 20 eseri olduğu bilinmektedir.

 

                                                                     ESERLERİ

1) GHENT ALTARI

      Rönesansın en önemli yapıtlarından biri olan eser Süper Altar olarak tanınmaktadır. Belçika’nın Gent şehrindeki St. Bavo Katedrali’nde yer alan Gent Sunak Panasu sanatçının ve abisi Hubert’in baş yapıtıdır. Pano üç parçadan ve panoların katlanabilir özelliği olan bir tablodur. İçeriği Eski-Yeni Ahit’teki öykülerden bir bölümünü içerir. Altarın kanatları açıldığında üstte Tanrı, sağ tarafta Meryem sol tarafta ise Yahya tasvir edilmiştir. Yan taraflarında şarkı söyleyen melekler tasvir edilmiştir. Alt taraftaki 5 panoda kutsanmışlar resmedilmiştir: Hıristiyan şehitleri, azizler, İsa’nın askerleri, hacılar, vb bu kişilere cennet müjdelendiği için arka planda cennet benzeri bir manzara hakimdir.

    Ortadaki resimde ise kuzuya tapınma görülür. Batı resminde kuzu, İsa’yı sembolize eder çünkü Yuhanna İncil’inde Vaftizci Yahya, İsa’yı “İşte, dünyanın günahını ortadan kaldıran Tanrı Kuzusu” diye tanımlamıştır. İnsanlığın günahları için İsa’nın çarmıha gerilerek kendisini kurban etmesi, kurbanlık bir hayvan olarak kabul edilen kuzu ile özdeşleştirilir ve İsa’dan “Agnus Dei”, “Tanrının Kuzusu” diye söz edilir.[5] Ayrıca kuzunun göğsünden akan kanda İsa’yı temsil etmektedir. Kuzunun etrafında melekler, piskoposlar ve genç kızlar diz çökmüş vaziyettedir. Etrafı ışınlarla doludur. Eser restore edildikten sonra kuzunun yüzü normal kuzuların yüzünden çok bir insan yüzünü andırıyor olmasıyla dikkatleri üzerine toplamıştır. Beyaz güvercin ise Kutsal ruhu simgeler. Kuzunun önündeki hayat pınarı vaftizi işaret eder. Dış taraftaki panolarda Adem ile Havva büyükçe tasvir edilmiş, daha üstte çeyrek daire içinde Habil ile Kabil tasvir edilmiştir.


      Altarın yan kanatları kapandığında üst üste Vahiy-Müjde sahneleri verilmiştir. Farklı panolarda Cebrail, Hamile Meryem, Vaftizci Yahya ve Aziz Yahya resmedilmiştir. Burada sembol kullanımı yoğunluktadır. Üst sırada eski ahitten peygamberlerde resmedilmiştir. Eserde ifadeler bütün ayrıntılarıyla verilmiş, doğya yakın ve gerçek insan profillerinde çizimler yapılmıştır.

 

Kapalı [7]sunak görünümü.



    2) ARNOLFİNİ’NİN EVLENMESİ

           Eser 1434 yılında ahşap üzerine yağlı boya şeklinde yapılmıştır. Günümüzde Londra’da bulunan 

National Gallery’de yer almaktadır. Bu tablo ilk iç mekan resimlerinden biridir. Zengin bir çiftin evinde el ele tutuşmuş halini göstermektedir. Tablo incelediğinde bir semboller dünyasında olduğumuzu fark ederiz. Eyck bir Rönesans sabatçısı olarak merkezi kompozisyon şeması kullanmış ve orta ekseni vurgulamıştır. Ayrıca Rönesans kurallarını yıkmasıyla resim tarihinin yapı taşlarından biri olarak görülür.(Ortaçağ geleneklerinden sıyrılmıştır.) İtalya Rönesans’ında gördüğümüz kusursuz anatomi burada yoktur. Resim evlilik ya da nikah anını gösteriyor olabilir. Rahiplerin olmayışı geleneksel bir tören olmadığını gösterebilir. (15.yy.da Brugge şehrinde nikah kıyılması için rahip ve şahit gerekmiyordu.)

    Tablo için enteriyör ( oda içi resmi) resmin ilk örneklerinden olması önemlidir. Sosyal ve dini durumlarını belli edecek objeler yerleştirilmiş. Örneğin kadının elbisesinde kürk ve anormal miktarda kumaş kullanılmıştır ki muhtemelen elbiseyi giymesinde ve kuyruğunun düzeltilmesinde özel hizmetçisi kendisine yardım etmiştir.  Adam ise kürkten yapılmış şeritleri olan kadife bir pelerinle kıvrımlı bir şapka giymiştir.

     Bu giysiler, resimdeki kişileri zirve olmasa bile Bruges şehrinin zenginleri arasına sokmuştur. Arnolfini yani damat siyah şapka, siyah kıyafet üzerine mor cübbe giymiştir. Bu renkler Arnolfini’nin saygı değer kişiliğine statüsüne vurgu yapar. Giovanna Cenami (gelin) mavi bir elbise ile beyaz yakalı bir pelerin giymiştir. Mavi asalet ve iyimserlik demektir.

    Cenami’ye yakın tarafta görünen yatak başlığı doğumun koruyucusu olarak bilinen Azize Margaret’in heykelciliğidir. Sahnenin ışığı ise Arnolfini yönündeki pencereden gelmektedir. Duvarda asılı duran tespih taneleri pencereden aldığı ışığı yoğunlaştırarak simyadaki güneşi yani eril enerjiyi temsil eder. Ön tarafta köpeğin bulunması ise sadakati.  Avizede yanmakta olan tek mum kutsal ruha işaret eder.  Bununla birlikte, vitray pencere, avize, süslü ayna ve oryantal halı, yanısıra damadın bakımlı elleri ve komodin üzerindeki pahalı portakallar, hatırı sayılır bir servetin işaretleri olarak görülmektedir.

 

         Arkada asılı duran aynanın çerçevesinin etrafında 10 portre görülmektedir. Bunlar Hz. İsa’nın hayatıyla ilgili ya da dini ikonografiye giren konulardır .[9] Ayna çerçevesinin üzerinde bulunan yazıda Latince ‘’ Johannes de eyck fuit hic 1434’’ yazar. Yani Jan van Eyck buradaydı. Aynadan çiftin önünde iki kişinin olduğu da görülmektedir. Bu resmin aslında bir evlilik sözleşmesi anı olduğu da düşünülmektedir. Birisi ressamın kendisi olurken diğer şahit olabilir.




3) KİLİSEDEKİ MADONNA

        Panel üzerine yağlı boya ile yapılan resim 1425 yılına aittir. Bu resimde Meryem imkansız derecede büyük gotik tarzda yapılmış kilisenin içini doldurmuş biçimde verilmiştir. Başındaki tacıyla cennetin kraliçesi olarak gösterilmiş. Arka tarafta ahşap oymalar ve oymalarıniçinde Meryem’in hayat hikayesi verilmiştir. Kapının eşiğinde ilahi kitaptan şarkı söyleyen iki melek bulunur. Tam Meryem’in sol omzunun arkasında tıpkı resimde olduğu gibi kucağında oğlu İsa’yı tutan Meryem heykeli bulunmaktadır. Işık çok güçlü verilmiş, hemen Meryem’in önünde oluşu mistik bir anlama ve Meryem’in bekaretine işaret ediyordu.


 

 

 

   3) KIRMIZI TÜRBANLI ADAM

         1433 yılına ait olan resim Bir Adam’ın Portresi olarak da isimlendirilmiş. Bu portrede kendisini resmettiği bir otoportre olduğu düşünülmektedir. Resimde yüz üç çeyrek profilden verilmiş ve bu resme hacim katmıştır. Renkler oldukça net kotu. Barok karakterli resim aşırı kontrastlıdır. [11] Bakışlar gerçekçi, yüz çizgileri yaşın ilerlemiş olduğunu göstermektedir.[12]



4) MARGARET VAN EYCK PORTRESİ

    Tablodaki kadın Jan Van Eyck’in karısıdır. Eser 1439 yılında panel üzeri yağlı boya tekniği ile yapılmıştır. Flaman kadını bütün özellikleriyle resmedilmiş, yüz hatlarında hacim ve boyut kazandırılmıştır. Portre biraz daha büyük ancak vücut konumu, siyah fon ve kişinin resimde kapladığı alan açısından çok benzer bir resim. Van Eyck elbette istisnasız şekilde, bu resminin çerçevesine de bir takım yazılar iliştirmiş; “kocam Johannes beni 17 Haziran 1439’da, 33 yaşındayken tamamladı” yazmaktadır[14].

 



5) MADONNA VE ŞANSÖLYE ROLİN

        Kardinal Rolin kiliseye bağışlamak için 1425’de yaptırmıştır. Rolin karşısında Meryem ile çocuk İsa ve elinde taç bulunan melek dörünmektedir. Üç adet kemerli açıklıkla doğaya yönelir. Perspektif başarılı bir şekilde verilmiştir.  Meryem’in kucağında bebek İsa, Rolin tarafından kutsanıyor. Rolin, bebek İsa karşısında diz çökmüş. Paris’de bulunan Musee du Louvre’da bulunmaktadır.




6) BAKİRE, ÇOCUK VE JORİS VAN DER PAELE

      1434-1435 yıllarında yapılmıştır. Resmin sol tarafında Aziz Donatian, sağ tarafında ise Joris van der Paele ve Aziz George görülüyor. Van der Paele Meryem’in karşısında diz çökmüş şekildedir. Tefekküre daldığı için bakışları farklı bir yere odaklanmıştır. [16]


 


7) MÜJDE TABLOSU

       1437 yılında panel üzeri yağlı boya tekniği ile yapılmıştır. Resmin konusu Cebrail’in İsa’nın doğumu müjdesini iletmesidir. Aslında ressam müjdenin kilisede verilmediğini bilse de mekan olarak kiliseyi seçmiş. Bu durum ışık ve renklerden anlaşılacağı üzere İsa’nın kiliseyi aydınlatacağı,  ışık saçtığı fikrini karşıya iletmek olmuştur.


 


8) VİRGİN VE ÇOCUĞU

   



  1441 yılında ahşap üzerine yağlı boya tekniği kullanılmış. Aziz ve Donör ile resmedilmiştir. Yine bu resimde de iç mekan ile dışarıyla bağlantı oluşturan kemerler yerleştirilmiş. 
[18]

 

9) MADONNA VE ÇOCUĞU

    Sanatçı 1436 yılında panel üzeri yağlı boya tekniğiyle yapmıştır. Eyck’in dini içerikli tablolarındandır. Meryem ile çocuk İsa bir tahtın içinde verilmiştir. Nadir rastlanır şekilde emzirirken resmedilmiştir. Meryem’in üzerindeki kırmızı pelerinin uzunluğu ve kumaşın çokluğu özel biri olduğunu vurgular niteliktedir. Yan taraftaki pencere açıklığından süzülen figürün tam yüzüne vurmaktadır. Pelerinin uçlarında mücevherler bulunur. Tahtta dört adet bakire aslan figürü koyulmuştur. Pencerede yer alan meyveler cenneti sembolize ederken, resmin diğer tarafında niş içinde yer alan eşyalar dünya hayatını sembolize etmektedir[19]. Eyck in resmettiği Meryem in üzerinde bulunan kıyafetler, Geç Gotik ve Erken Rönesans döneminde kullanılan kadın giysilerinin kendine özgü ve göz alıcılığının ne denli yüksek olduğunu göstermektedir


 

10) ÜÇ MARY MEZAR BAŞINDA


    1435 yılında ahşap üzeri yağlı boya ile yapılan tabloda perspektif güzel bir şekilde işlenmiştir. Mezarın başında bir melek üç mary ve askerler bulunur. Pelerinlerinin yerlere sürünmesi ve renkleri sembolik olarak bu kişilerin önemli olduklarını vurgular. 

 

11)TEBLİĞ TABLOSU

     1436 yılında panel üzerine yağlı boya tekniğinde yapılmıştır. 19.yy. da kanvas tabloya geçirilmiştir. Eserde baş Melek Gabriel’in, Meryem Ana ya olan tebliği anlatılmaktadır. Resimde, meleğin Meryem’e Tanrının çocuğunu taşıyacağını bildirdiğini tasvir etmektedir.[22] Kompozisyon kilise içinde geçmektedir. Meryem’in üzerinde mavi bir elbise vardır mavi renk iyiliği temsil etmektedir. Pencereler arkada olmasına rağmen ışık Meryem’in yüzüne vurmaktadır. Burada gerçekçilikten uzaklaşırken kutsallık vurgulanmıştır.

 

 

 

 

 

 

 _________________________________________________________________________________

Bibliyografya                                

YILDIRIM. Ceren, “Arnolfini’nin Düğünü”Nde Nesne Simgeciliği Üzerinden ‘Gizemli İnisiyasyon’un Analojisi’’ YILDIZ JOURNAL OF ART AND DESIGN Volume: 5, Issue: 2, 2018, pp 1-14

YILDIZ .Şerife, BAŞAK.Vildan , Moda Tarihi İçerisinde Jan Van Eyck’in Resimlerinin

Göstergebilim İle Analizi, Journal Of Interdisciplinary and Intercultural Art, Cilt: 4, Sayı: 7, 2019

 

Kaynaklar

https://www.sanattarihci.com/gec-gotik-ve-flaman-resim-sanati-ruchan-arik/#

https://www.sanatlaart.com/jan-van-eyck-hakkinda-bilmeniz-gereken-10-sey/

https://www.sanattarihci.com/gec-gotik-ve-flaman-resim-sanati-ruchan-arik/#

https://www.dailyartmagazine.com/10-things-you-need-to-know-about-jan-van-eyck/ 

https://www.berkbirincioglu.com/4-detaylarin-ustadi-jan-van-eyck-1390-1441/

https://www.dailyartmagazine.com/10-things-you-need-to-know-about-jan-van-eyck/

https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-arnolfininin-dugunu-10745/

https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-kilisedeki-madonna-10750/

https://www.mecmuaistanbul.com/kirmizi-turbanli-adam/

https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-kendi-portresi-10754/

http://gunde1resim.com/tagged/Jan-Van-Eyck/

https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-madonna-ve-sansolye-rolin-10749/

https://www.berkbirincioglu.com/4-detaylarin-ustadi-jan-van-eyck-1390-1441/

https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-mujde-10752/

https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-virgin-ve-cocugu-aziz-ve-donor-ile-10746

 

https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-madonna-ve-cocugu-10751/

https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-uc-mary-mezar-basinda-10744

https://www.oggusto.com/sanat/eser-ve-muze-incelemeleri/sanat-eseri-analizi-arnolfini-portresi-jan-van-eyck


[1] https://www.sanattarihci.com/gec-gotik-ve-flaman-resim-sanati-ruchan-arik/#

[2] https://www.sanatlaart.com/jan-van-eyck-hakkinda-bilmeniz-gereken-10-sey/

[3] https://www.sanattarihci.com/gec-gotik-ve-flaman-resim-sanati-ruchan-arik/#

[4] https://www.dailyartmagazine.com/10-things-you-need-to-know-about-jan-van-eyck/

[5] https://www.berkbirincioglu.com/4-detaylarin-ustadi-jan-van-eyck-1390-1441/

[6] https://www.berkbirincioglu.com/4-detaylarin-ustadi-jan-van-eyck-1390-1441/

[7] https://www.berkbirincioglu.com/4-detaylarin-ustadi-jan-van-eyck-1390-1441/

[8] https://www.dailyartmagazine.com/10-things-you-need-to-know-about-jan-van-eyck/

[9] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-arnolfininin-dugunu-10745/

[10] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-kilisedeki-madonna-10750/

[11] Gül Tunçel, Ders Notları

[12] https://www.mecmuaistanbul.com/kirmizi-turbanli-adam/

[13] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-kendi-portresi-10754/

[14] http://gunde1resim.com/tagged/Jan-Van-Eyck/

[15] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-madonna-ve-sansolye-rolin-10749/

[16] https://www.berkbirincioglu.com/4-detaylarin-ustadi-jan-van-eyck-1390-1441/

[17] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-mujde-10752/

[18] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-virgin-ve-cocugu-aziz-ve-donor-ile-10746/

[19] YILDIZ .Şerife, BAŞAK.Vildan , Moda Tarihi İçerisinde Jan Van Eyck’in Resimlerinin

Göstergebilim İle Analizi, Journal Of Interdisciplinary and Intercultural Art, Cilt: 4, Sayı: 7, 2019

 

[20] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-madonna-ve-cocugu-10751/

[21] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-uc-mary-mezar-basinda-10744/

[22] YILDIZ .Şerife, BAŞAK.Vildan , Moda Tarihi İçerisinde Jan Van Eyck’in Resimlerinin

Göstergebilim İle Analizi, Journal Of Interdisciplinary and Intercultural Art, Cilt: 4, Sayı: 7, 2019

 

[23] https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-e/eyck-jan-van/jan-van-eyck-teblig-10753/

Popüler Yayınlar