Ağaç Ayak Camii Kalem İşleri

 


        

            Ankara’da Lâle Devrinden Kalem İşi Bezemeli Bir Yapı: Ağaç Ayak Camii

     Lale Devri’ne tarihlenen cami Ankara’da bulunmaktadır. Yapıda ahşap üzerine kalem işleri birçok yerde görülmektedir. Onarımlardan önce neredeyse silik olan motifler onarımlardan sonra canlı ve dönemini yansıtan hale gelmiştir. Geçmiş yıllarda yapılan araştırmalarda özellikle Cumhuriyet’in ilk yıllarında, motiflerinin özgün olması sebebiyle dikkat çekmiştir.

  Tavan göbeklerinde, kadınlar mahfili silmelerinde, ahşap kemer köşeliklerinde, tavan kirişi kaplamalarında, mahfil tavanı kenarını kaplayan pervazda, kadınlar mahfilinin altında yer alan müezzin mahfili tavanında, pencerelerin ahşap pervazları üzerinde ve taklit kündekari tekniği ile yapılmış minberinin üzerinde görülmektedir. Pencere üzerindeki bordürde Kelime-i Tevhid yer almaktadır. Tavan göbeğinin ortasını dolduran geometrik geçmelerin arasında stilize karanfil, penç ve gül motifleri işlenmiştir. Harim tavanında bulunan yeşil zemin üzerine şemseli motiflerin ortasına penç motifleri yerleştirilmiştir. Tam şemselerin yanında yarım şemselerde kahverengine yakın kırmızı olarak işlenmiştir.

      Ahşap üzerine kalem işi bezemeler geometrik ve bitkisel olmak üzere iki ana gruba ayrılır. Yapıda süsleme açısından asıl yoğunluk stilize ve naturalist karakterli bitkisel kompozisyonlardan oluşmaktadır. Geometrik motifler ise zikzaklar şeklinde devam eden zencireklerden oluşur. Stilize edilmiş bitki motifleri klasik saz yolu üslubuna uzanan şemseli, yelpaze kartuşlu, yapraklar, kıvrım dallardan meydana gelen kompozisyonlardan oluşur. Yazar natüralist tarzdaki motifleri ‘2 “şükûfe tarzı’’ adı altında toplamıştır. Bu motifler şunlardır; Stilize kompozisyonlarda kıvrık dallar, tırtıllı yapraklar, karanfil, lâle, hatayî, penç, gonca gül ve zerrin çiçekleri kalem işi bezemelerin güzel örneklerindendir. Burada tırtıllı yapraklar denilen yapraklar Barok sanatındaki kenger yapraklarına dönüşmüştür. Bir yandan batılı motifler görülürken diğer yandan da Osmanlının klasikleşmiş üslubundaki motifler görülmektedir. Aslında bütün dönem boyunca aynı duruma rastlıyoruz. Batılılaşma mimari de, süsleme de, yaşayışta olsa da dönemin insanları kendi kültüründen vazgeçmemiş, ikisini bir arada kullanabilen yetenekli sanatçı grupları oluşmuştur.

  İncelediğim makalenin sanat tarihine katkısı ise; makale yapının Ankara’da bulunan Batılılaşma eserlerinden olduğunu tanıtması açısından önemlidir. Mimari olarak olmasa da süsleme özellikleri açısından Barok Dönem özelliklerini taşımakla birlikte diğer Barok Dönemi eserlerinde olduğu gibi klasik motiflerden de vazgeçilmemiştir. Yapım tarihi açısından ihtilaflı olsa da sonuç olarak 18.yüzyıla tarihlenmiştir. O dönemde başkent İstanbul’a göre taşrada olan bir camide dahi batılı üslupların görülmesi bu dönemdeki devlet adamlarının ve sanatçıların etkisiyle olduğunu vurgulamaktadır.


                                                                     Fotoğraf 1


Fotoğraf 2 (Salih Yancı)



                                              











                                                                       Fotoğraf 3

                                         

                                                                        Fotoğraf 4


                                                                            Fotoğraf 5 






___________________________________________

KAYNAK: Uysal, Zekiye, Ankara’da Lâle Devrinden Kalem İşi Bezemeli Bir Yapı: Ağaç Ayak Camii, EKEV Akademi Dergisi - Sosyal Bilimler -, 2013, cilt: XVII, sayı: 54, s. 123-141

Fotoğraf 2 (Salih Yancı) : https://x.com/EskiAnkaraCami/status/1604954473100722176
Fotoğraf 1, 2,3,4: 
https://x.com/mosquesty/status/1315677001815031808






Popüler Yayınlar