Geç Dönem Osmanlı Camilerindeki Duvar Resimleri





Geç Dönem Osmanlı Camilerindeki Duvar Resimleri

     18.yüzyıl Osmanlı sanatının Batı etkisine girdiği bir dönemdir. Bu dönemde özellikle barok, rokoko süslemeleri görülmektedir. Camilerin tezyinatında, sütun ve kemerlerde ve dahi plan tiplerinde de Batı etkisi görülmektedir. Özellikle III.Osman döneminde yapılan Nur-u Osmaniye Camii batılı üslupların en belirgin olduğu yapılardan biridir. Klasik üsluptan biraz daha uzaklaşıldığı bir dönemde barok ve ampir üslup Osmanlı sanatına aynı dönemlerde girmiş ve gelişme göstermiştir. Osmanlı sanatçıları ve mimarları batılı motifleri olduğu gibi almayıp kendi kültür ve estetik anlayışlarına göre yorumlamış iki medeniyetin zevkini harmanlayarak özgün bir tarz ortaya çıkarmışlardır. Bu sebeple ki barok sanatı Osmanlı Baroğu diye anılır. Avrupa ampirinde görülen hayvan figürleri Türk ampirine girememiş motifler ampire uygun ancak Osmanlı zevklerine göre gelişme göstermiştir.


Fotoğraf 1: Kalkandelen (Alaca) Camii 

      Duvar resimleri ise genellikle mimari yapıların iç ve dış duvar süslemelerinde tavanlarda, kubbe kasnaklarında görülür. Aslında bu kültür Türklerde Uygurlardan beri olan bir sanat anlayışıdır. Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerinde de hem sivil mimari hem de dini mimari kalem işi/duvar resimleriyle süslenmiştir. Osmanlı Dönemi’nde özellikle 18.yüzyılda Lale Devrinde başlayan batılılaşma sırasında çiçek, vazo ve meyve temaları natüralist üslupta işlenmiştir. Önce bu tür küçük natürmortlar çizilmiş ardından manzara resimleri yapılmaya başlanmıştır. Hem İstanbul’da hem Anadolu’da hem de Balkanlar’da bu örnekleri görmekteyiz.


                                  Fotoğraf 2: Uygur Dönemine koşan at freski

     Geç dönemde Osmanlı camilerindeki bitkisel konulu duvar resimlerinde ilk olarak İstanbul’da bulunan Altunizade Camii’nin örneklerine değinelim. Caminin kubbesi, pencere içleri, pandantifleri, mahfilin çıkıntılı balkonunda kalem işi süslemeler bulunmaktadır. Pastel renkler kullanılarak yapılan bezemelerde barok-rokoko, ampir üslupları kullanılmış. Kubbe tezyinatına bakıldığında kubbe 8’i ince 8’i kalın olmak üzere 16 parçaya bölünmüş, ortasında hat yazısı bulunmaktadır. Kalın olarak dilimlerin içine baktığımızda 18.yy süslemelerinde görülen vazo içindeki natüralist tarzda yapılmış çiçek motiflerini görmekteyiz. Vazo motifinin etrafında barok-rokoko stilize bitkisel motiflerle ve ampir üslûbuna ait unsurlarla tasarlanmış bir bezeme yer alır. İnce parçalar da damarlı mermer görüntüsü verilmiştir.

                                    Fotoğraf 3: Altunizade Camii Kubbe tezyinatı

                                         Fotoğraf 4: Altunizade Camii Kubbe detayı


        Anadolu örneği ise Giresun’da bulunan Hacı Abdullah Halide Camii bezemeleridir. Geç dönem süsleme anlayışı merkezde bulunan yapıların dışında da görülmüştür. Caminin süslemeleri 19. Yüzyıla tarihlenir. Girişteki yuvarlak kemerli niş şeklindeki alınlık uygulaması bu dönem kilise ve camilerinde görülen bir uygulamadır. Ancak yapıya asıl özellik veren bezemeler mihrabın içinin, tüm duvar yüzeyinin kök boyalarla yapılan resimlerde boş bırakılmayacak şekilde alt pencere hizasından üst örtüye kadar bezenmiş olmasıdır. Aslında yöredeki camilerde daha geleneksel motifler ve yazı kuşakları kullanılırken bu yapıda natüralist üslup kullanılmıştır. Duvar resimlerinde İstanbul esintileri görülmekle birlikte İslam sanatlarında da kullanılan hurma, tuba, selvi ağaçlarıyla birlikte bazı panolarda birer saksı içine yerleştirilmiş limon ağaçları da görülmektedir. Meyve ağaçlarının yaprakları stilize olarak yanlara açılır şekilde, meyve ve çiçek resimleri çizilmiştir. Az da olsa hayali bitkiler de çizilmiştir.


                                    Fotoğraf 5: Hacı Abdullah Halide Cami bezemeleri


                                   Fotoğraf 6:Hacı Abdullah Halide Cami bezemeleri

         Bir diğer yapı ise Balkanlarda Makedonya’da bulunan Alaca Camii bezemeleridir. Caminin karakterini oluşturan 19.yüzyılda yapılan iç ve dış duvar yüzeylerindeki süslemelerdir. Caminin giriş tepesindeki tavan saçağında ve cephe boşluklarında kıvrımlı motifler yer alır. Kubbesinde barok sanatında kullanılan stilize edilmiş bitkiler, pencere arasında vazo içinde çiçek motiflerinin renk çeşitliliği yoğun bir şekilde verilmiştir. Camide kullanılan süsleme kompozisyonu Türk-İslam motiflerinden uzaklaşmış batılı üsluba yakınlaşmıştır. Aktarılanlara göre yapıda çalışan sanatçıların Türk sanatına yabancı oldukları anlaşılmaktadır.


                                               Fotoğraf 7: Alaca Camii duvar resimleri 

                                           Fotoğraf 8: Alaca Camii duvar resimleri 

 
Fotoğraf 9: Alaca Camii dış cephe duvar resimleri


      İncelediğim makalenin sanat tarihine katkısı; Osmanlı Devleti toprakları içinde yer alan farklı bölgelerde bulunan şehirlerdeki yapılarda eş zamanlı bir değişim ve farklılaşma yaşandığını kanıtlamış olmasıdır. Yapılardaki süsleme biçimleri merkezden uzaklaştıkça daha basit şekillerde yapılmıştır. Bunun sebebi asıl süsleme biçimlerine uzak olmalarıdır. 18-19.yüzyıl yapılarında görülen süslemeler Avrupa stiline benzese bile içerik-kompozisyon her şehirde farklılaşmıştır. İslam’daki tasvir yasağından dolayı insan ve hayvan betimlemelerine yer verilmediği net bir şekilde ortaya konulmuştur. Bununla birlikte bütün yapılarda özellikle dönemin bir sembolü haline gelen vazo içinden çıkan çiçek süslemelerinin yoğun olarak kullanıldığı belirtilmiştir.







KAYNAK 2: S. Salbacak , "GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ", International Journal of Social And Humanities Sciences, c. 2, sayı. 1, ss. 66-74, Eyl. 2018


Fotoğraf 1: https://www.ithafsanat.com/osmanli-duvar-resimlerinin-sira-disi-ornegi-alaca-cami/
Fotoğraf 2: https://okuryazarim.com/uygurlarda-sanat/
Fotoğraf 3: https://x.com/ruhihendese/status/1610596283269500931/photo/1
Fotoğraf 4: https://x.com/ruhihendese/status/1678389746819649537
Fotoğraf 5-6: https://karadeniz.gov.tr/haci-abdullah-halife-camii/?amp=evet
Fotoğraf 8: https://makturk.com/kalkandelen/
Fotoğraf 9: https://tarihgezisi.com/avrupa-gezilerim/alaca-cami-kalkandelen-tetova-makedonya/

Popüler Yayınlar