Barok Dönem ve Caravaggio
MİCHELANGELO MERİSİ DA CARAVAGGİO HAYATI VE ESERLERİ
Barok resim
sanatının doğuşu Michelangelo Merisi da Caravaggio’yla yani Caravaggio’lu
Michelangelo ile başlar. İtalyalı ressam koyu renkleri sıklıkla kullanmış ve
hayatı da resimleri kadar karanlıktır. Sanatçı 29 Eylül 1571’de doğan sanatçı
barok sanat akımının ilk temsilcisidir.
Caravaggio,
sıkıntılı bir çocukluk geçirmiş. 1575’li yıllarda Milano’da ailesiyle yaşayan
sanatçı burada kara veba ile tanıştı. Bu salgından kendi kurtulduysa da
büyükannesi, büyükbabası, amcası ve babasını kaybetti. Kardeşleri ve annesiyle
birlikte kurtulmuş fakat ailesinin birçoğunu kaybetmiştir. Bu olay hem
karakterine hem de dine ve hayata bakışını etkilemiştir. Sanatçının yaşadığı
dönemlerde Roma, rahatlıkla suç işlenebilen ve her an ölüm tehlikesi ile
karşılaşabileceğiniz bir yerdi. Caravaggio’da diğer ressamlar gibi bu sokakları
mesken tutmuş ve hatta birçok olayda adı geçmiştir. Hırçın ve kuşkulu mizacı yüzünden, kısa hayatında dövüş ve
kavgalarla anılmış ve hatta Bravi adında bir çetenin üyesi olduğu
bilinmektedir. Bu grubun sloganı ise ‘’ Nec Spe Nec Metu!’’ yani ‘’Ümitsiz ve
Korkusuzlar’’ diyorlardı kendilerine. Sokakta yaşayıp, bütün kötülüklerine
şahit olan ve suç işlemekten, kiliseye karşı gelmekten çekinmeyen bu grubun
üyesi olan sanatçı, eserlerinde sokak konularını çokça işlemiştir. [1]Resim sanatına
yönelmesi 13-14 yaşlarında olduğu düşünülmektedir. Milano’da Peterzano’nun
öğrencisi olmuştur. Peterzano ise ‘’Tiziano’nun öğrencisi’’ olarak biliniyordu.
Caravaggio’nun eserlerinde iki sanatçının üslubu da görülmektedir. Roma da
çalışırken Guiseppe Cesari’nin atölyesine girmeyi başaran ressam önemli işler
yapmıştır. Bunlar, Genç Hasta Baccus ve Meyve Sepeti Tutan Çocuk adlı
eserlerdir.
Caravaggio, Barok
sanatının öncülerinden olmuştur. En dikkat çeken buluş ise doğal olmayan ışık
ve gölgeyi ustaca işleyebilmesidir. Bu sayede istediği figür üzerine dikkatleri
çekip, ön planda tutabiliyor ve istediği yeri geri plana çekerek gizlemesine
olanak sağlıyordu. Işık-gölge zıtlığının oluşturduğu
dramatik ve gizemli atmosfer kompozisyonlarının ifade gücünü ve etkisini
arttırmıştır. Sanatçı realist bir yaklaşımla eserlerini ortaya çıkarırken,
dinsel ya da mitolojik konulu resimlerinde bile halk arasından modeller
seçmiştir. Resimlerinde ışık ve gölgenin oluşturduğu keskin çizgilere üç
boyutlu nesnelere hacim kazandırmış ve bir tiyatro sahnesi havası vererek
istediği yeri aydınlatmıştır. Doğal ve gerçekçi olandan yana tavır göstermiş,
kutsal kabul edilen kişileri bile günlük hayattan modeller kullanarak
çizmiştir. [2]
ESERLERİ
HİLEKARLAR (The Carsdsharps) 1594
Barok dönemde yapılan bu eserde
iki kumarbazın saf bir genci kandırmasını anlatıyor. Sol tarafta siyah giyimli
gencin kartları beceriksizce tutması ustaca gösterilmiş, kıyafetleri ve duşuru
diğer iki figürden farklı bir şekilde verilmiş. Diğer iki figür ise aşırı süslü
giydirilmiş ancak bu onların gösteriş için çabaladığını gösterir. Ayakta duran
elini üç gibi yapan figürün eldivenleri dikkat çekiyor. Eldivenlerin uçları
sökülmüş ama bu fakirlikten değil karşıda oturan oyun arkaşına bir mesaj vermek
için özel ayarlanmış.
Caravaggio, kumarbazları yakından
tanıdığı için böyle bir ayrıntıyı verebilmiştir. Bir diğer figürse saf gencin
karşısında oturan ve elini arkasında sakladığı karta götürmüş ve yavaşça çekmeye
çalışan gergin ifadeli figürdür. Dikkatli bakıldığında bu iki figürün aynı kişi
olduğu anlaşılır. İşte sanatçı burada günahkarlığın ikilemini anlatmıştır. Bu
sahnede anlatılmak istenen saf bir şekilde oturduğunuz kumar masasında bir
hilekara dönüşebileceğinizi göstermektir. Bir gerçekliği anlatan eser dikkat
çekicidir. [1]
Hilekarlar - 1594
AZİZ MATTA’YA
ÇAĞRI – 1599-1600
Caravaggio'nun gerçekçi doğalcılığının
ilk kez bütünüyle ortaya çıktığı yapıt Roma'daki S. Luigi dei Francesci
Kilisesi'nin Contarelli Şapeli'ndeki Aziz Matta'nın yaşamını konu alan bir dizi
resimdi. Bu, Aziz Matta ve Melek, Aziz Matta'ya Çağrı ve Aziz Matta'nın Şehit
Edilmesi konulu üç resimden oluşan görkemli bir tasarıydı.[1]
Tablo, tuval üzerine yağlıboya tekniğiyle, 322 x 340 cm
boyutlarında yapılmıştır. Resmin konusu olan Aziz Matta, İsa’nın on iki
havarisinden biri ve dört İncil yazarından birisidir. Havari olmadan önce vergi
tahsildarlığı yapmaktadır. Burada işine devam eden Levi (Matta) masanın ucunda
otururken Sağ tarafta İsa ve Aziz Peter ayakta durmaktadır. Caravaggio bu eserde
İsa’nın Levi’yi havari olarak seçtiğini canlandırmıştır. [2] Normalde
ise İsa figürleri merkezde olurken bu eserde gölgede bırakılmıştır. İsa’nın eli
Michelangelo Buonarotti’ye bir saygı duruşudur. Matta ve diğerleri Caravagio
dönemindeki gibi giyerken, İsa ve Petrus antik dönem kıyafetleri içerisindedir.
Resimde pencere var ancak kağıtlarla kapanmış. İçeriye sızan ışık sağ taraftan
İsa’nın geldiği yönden gelmektedir. İsa’nın başındaki hale bile belli
belirsizdir. Sanatçı burada da sokaktan modeller seçerek figürlerini
oluşturmuştur.[3]
AZİZ MATTA’NIN ŞEHİT EDİLİŞİ-
1599-1600
Roma’daki Contrelli Şapelindeki üç
resimden biridir. Aziz Matta’nın bir ayin sırasında öldürülmesini konu
almıştır. Bu paganlar tarafından yapılan bir suikasttır. Vaftiz ayini sırasında
arkasını dönen Matta bir darbe alır ve yere düşer. Resim büyük bir
gerçekçilik ve ışık-gölgenin yoğun dramatik etkisiyle betimlemiştir. Resmin
merkezindeki yarı çıplak figür, azizin katilidir. Sol taraftan gelen güçlü
ışığın etkisiyle, yüzündeki acımasız ifade belirginleşmiştir. Etraftaki
insanların yüz ifadeleri, korkuları anlaşılmaktadır. Ayrıca sanatçı bu eserde
kendisini arkada çaresizce izleyen portresini de resmetmiştir.[1]
Matta’nın üzerine doğru uzanan melek onu cennete götürmek için
hazırlanmaktadır. Sol tarafta bulunan iyi giyimli kişiler ise katilin suç
ortaklarıdır. Aziz Matta’nın öldürülmesinin sebebi de Etiyopya kralı olan
Hirticus, Matta’nın yeğenine aşık olur ve onu ister. Ancak Matta buna izin
vermeyince ölüm emri verilir. Arkada yanan mum her şeyi gören Tanrı’nın gözünü
simgelemektedir.[2]
Aziz
Matta’nın Şehit Edilişi
AZİZ
THOMAS’IN ŞÜPHECİLİĞİ /KUŞKUCU THOMAS – 1602
Eserin bulunduğu yer Sanssouci Kalesi,
Potsdam, Almanya’dır. Bu
eserde ışık ve gölge kullanılarak bir anın yansıtıldığı görülmektedir.
Gerçekleşen olay ise şu şekildedir; İsa, dirildiği günün akşamı havarilere
görünür ancak Thomas orada yoktur. Thomas, İsa’nın ellerindeki çivi izlerine
dokunmadıkça inanmayacağını söyler. Bir süre sonra toplandıkları zaman,
kapıların kapalı olduğu anda İsa odaya girer ve Thomas’a şöyle der; ‘’Koy
parmağını şuraya ve bak ellerime! Ver elini, koy böğrüme! Şüpheci değil,
inançlı ol!’’. Eserdeki İsa ve Thomas dikkat çekmektedir. İsa’nın yarasına
parmağını sokan havari oldukça şaşkındır. İsa’nın yüz ifadesi ise gayet rahat
ve izin verir bir haldedir. İsa daha soluk renklerde, havariler ise daha canlı
renklerle resmedilmiştir. Eserde ışığın nereden geldiği tam olarak belli
değildir.[1]
Yine Caravaggio üslubu olarak karanlık bir mekan ve ışığın tek bir yere
odaklanmasını görmekteyiz.
JUDİTH, HOLOFERNES'İN
BAŞINI KESERKEN – 1598
Eser Roma'da
bulunan Barberini Sarayı'ndaki Ulusal Antik Sanat Galerisi’nde (Galleria
Nazionale d’Arte Antica) sergilenmektedir. Caravaggio bu eserin konusunu
Apokrif İncil’den almıştır. Barok dönemin en ilgi çeken eserlerinden biri olan
bu tablo; karanlık ile aydınlığın savaştığı, ilk bakışta dehşet ve korku saçan
bir eserdir.[1] Resmin konusu ise,
Yahudilerin, Asurlular tarafından işgal edildiği bir dönemde dul kalan Judith,
Babil kralı Nabukadnassar’ın önemli komutanlarından Holofernes’in topraklarını
işgal etmeye gelir. Judith ise kısa bir süre için halkına ihanet ediyormuş gibi
görünür ve Holofernes ile yakınlık kurar. Judith ve yaşlı hizmetçisi Abra Asur
kampına girmeyi başarır. Holofernes bunun üzerine bir ziyafet verir ve sarhoş
olur. Judith ve Abra kralın çadırına girer ve başını keser. Judith’in amacı
Asurluları korkutup kaçırmaktır. Caravaggio yine karanlık bir ortam kullanarak
eserin en şiddet içeren kısmını resmetmiştir. Holofernes’in vücudu kaslı ve
güçlü bir şekilde resmedilirken, Judith kadınsı bir şekilde resmedilmiştir.
Buradan anlaşılacağı üzere komutan karşı koyamayacak kadar sarhoştur.
Ellerinden ve yüzünden şaşkınlığınla birlikte gelişen bir kasılmanın olduğu
aşikar. Gözlerindeki o derin çaresizlik ustaca işlenmiş. Judith ise kararlı ama
temkinli. Holofernes’in kendisinden daha güçlü olduğunu bildiği için uzak
durmakta. Abra ise kesilen kafayı çuvala koymak için sabırsızlanıyor gibi
görünür. Caravaggio, kesik kafadan çıkanı korkusuzca resmetmiştir. Arka
plandaki kırmızı perde bir mekan algısı yaratmıştır. Sanatçı gölge ışık oyunlarıyla
dikkati istediği yere çekebilmiştir. [2]
GENÇ, HASTA BACCHUS –
1593
Bu eserin önemi Caravaggio’nunoma’da yaptığı bilinen ilk
eseridir. Bacchus, güzelliğin ve şarabın tanrısı, dansın ve müziğin
koruyucusudur. Ancak bu resimde güzellik adına pek bir şey görülmez. Yorgun,
dudakları morarmış, hasta, bitkin bir figür görmekteyiz. Bu eserdeki yüz ise
ressama aittir. Genç, Hasta Bacchus eseri
aslında Caravaggio’nun şarap tanrısı rolüne büründüğü ve ayna kullanarak
yaptığı bilinen bir otoportredir.
[1]
Bu resim yapılana kadar sanat tarihinde böylesine hasta ve sayıf bir mitolojik figüre rastlanılmaz. Ellerinde üzüm tutan Bacchus’un tırnakları simsiyahtır. Eserin, bakanları ürküten bir havası da vardır. Caravaggio, ışığı yine tek bir alan üzerine koymuş ve diğer taraflar karanlıktır. Gölgeler ve hacim ustaca verilmiştir. Rönesans resimlerindeki ideal figürler yerine daha doğal figürlere şahit olmaktayız. Aslında bu eser tam olarak sanatçının o anki ruhunu yansıtmaktadır. Çektiği acı ve hastalık hissedilir bir biçimde resmedilmiştir. Masanın üzerinde duran meyvelerse Bacchus’un aksine diri bir şekilde çizilmiştir. Sanatçının bu resmi sıralarda bacağından yaralandığı bilinmektedir. Resme dikkatli batkımızda bir bacağını uzatmış olduğunu görürüz. [2]
Genç, Hasta Baccuhus DAVUT
VE GOLYAT – 1610
Eser,
Roma’da Borghese Galerisi’nde yer alır. Bu eserde Tevrat’ta geçen Davut ve
Golyat’ın hikayesini anlatır. Bu eseri önemli kılan bir şeyse iki Caravaggio
portresi barındırıyor olmasıdır. Biri genç yaştaki saf ve masum Caravaggio
diğeri ise otuzlu yaşlarında suçlu ve katil Caravaggio’dur. Asıl anlamı ise
içindeki saf ve temiz Davut, yine onun içindeki kötü Golyat’ın başını kesmiş.
Kendi kopmuş başını kendi ellerinde tutan bir ressam, sanat tarihinde
rastlanmamış bir durumdur. Kesik başın yüz ifadesi, yer çekiminin etkisiyle
aşağı kayan gözleri, açık ağzı ve yine ışığın tek bir noktayı hedeflemesi
ustaca işlenmiştir. [1]
Caravaggio kendi üslubunu yaratmış ve kendinden sonra gelen ressamları etkisi
altına almıştır. Caravaggio günahı, onu öldüren Davut ise İsa peygamberi
simgelemektedir, İsa’nın yeryüzündeki temsilcisi Papa’dan affını dilemektedir.[2]
AZİZ FRANCİS’İN MUTLULUĞU
Tuval üzerine yağlı boya tekniği
kullanılarak yapılmış olan eser 1595 yılında tamamlanmıştır. Caravaggio’nun
bu eseri, Barok resim sanatının başlangıcı olarak kabul edilmektedir. Resim,
bir gece sahnesini anlatır. Aziz Francesco, vücudunda stigmatalarının(bir çeşit
yara) ortaya çıkışını, meleğin kollarında mutluluk içinde kendinden geçerek
karşılamaktadır. Barok resim sanatının en belirgin özelliği olan gece ışığının
kaynağı bu resimde, çobanların yaktığı ateş olarak gösterilmiştir. Resimdeki
dramatik ışık-gölge etkisi, ışığın duygunun yoğun olduğu yerlerde, azizin yüzü
ve ellerinde, meleğin şefkatli kollarında yoğunlaşması, aziz ve meleğin
oluşturduğu çapraz kompozisyon ve resmin bütünündeki teatral atmosfer, Barok
resmin ortaya çıkışında öncü olmuştur. Aziz Francesco’nun yüzünün, sanatçının
kişisel portrelerini andırması da dikkat çekici bir başka durum.[1]
BİBLİYOGRAFYA
Kaçmaz Ateş, Ö . (2019). ÖNCÜ BİR SANATÇI CARAVAGGİO VE "AZİZ MATTA'YA ÇAĞRI" . Sanat Dergisi , (34) , S.193
SADIK, Celil, Uygarlığın Ayak
İzleri, Epilasyon Yay., İstanbul, 2019
İnternet Kaynakları
https://wannart.com/icerik/8279-caravaggiodan-iki-farkli-bacchus
http://www.leblebitozu.com/caravaggionun-eserleri-ve-hayati/
https://www.sanatabasla.com/2012/05/judith-holofernesin-kafasini-keserken-judith-beheading-holofernes-caravaggio
https://twitter.com/SanatnTarihi/status/777113058338545664
https://artsandculture.google.com/entity/caravaggio/m020bg?hl=tr
[1] http://www.leblebitozu.com/caravaggionun-eserleri-ve-hayati/
[1] SADIK, Celil, Uygarlığın Ayak İzleri, Epilasyon Yay., İstanbul, 2019, S.189-190
[2] http://www.leblebitozu.com/caravaggionun-eserleri-ve-hayati/
[1] https://www.sanatabasla.com/2012/05/judith-holofernesin-kafasini-keserken-judith-beheading-holofernes-caravaggio/
[2] SADIK, Celil, Uygarlığın Ayak İzleri, Epilasyon Yay., İstanbul, 2019, S.154
[1] SADIK, Celil, Uygarlığın Ayak İzleri, Epilasyon Yay., İstanbul, 2019, S. 166
[1] http://www.leblebitozu.com/caravaggionun-eserleri-ve-hayati/
[2] SADIK, Celil, Uygarlığın Ayak İzleri, Epilasyon Yay., İstanbul, 2019, S.150
[1] https://artsandculture.google.com/entity/caravaggio/m020bg?hl=tr
[2] Kaçmaz Ateş, Ö . (2019). ÖNCÜ BİR SANATÇI CARAVAGGİO VE "AZİZ MATTA'YA ÇAĞRI" . Sanat Dergisi , (34) , S.193
[3] SADIK, Celil, Uygarlığın Ayak İzleri, Epilasyon Yay., İstanbul, 2019, S.147-148
[1] SADIK,
Celil, Uygarlığın Ayak İzleri, Epilasyon Yay., İstanbul, 2019, S.141-142
[2] Kaçmaz Ateş, Ö . (2019). ÖNCÜ BİR SANATÇI CARAVAGGİO
VE "AZİZ MATTA'YA ÇAĞRI" . Sanat Dergisi , (34) , 191-202 .