Emevi Dönemi Dini Mimaride Süsleme

 

EMEVİ DÖNEMİ DİNİ MİMARİDE SÜSLEME

 

Emevi Dönemi dini mimari eserlerindeki süsleme özelliklerine bakıldığında; bitkisel motifler, geometrik desenler, stilize bitki motifleri, İslam sanatında çeşitli anlamlara gelen motifler ve bağlantılı olduğu coğrafyalara ait motif ve süslemeler de bulunmaktadır. Ayrıca çeşitli manzara resimleri ve Emevi mimarisinden farklı konut yapıları da resmedilmiştir. Bütün bu süslemelere değinebileceğimiz Emevi Dönemine ait üç mimari yapının süslemeleri anlatılacaktır. Bu yapıları şöyle sıralayabiliriz;

1- Kubbet’üs-Sahra

2- Mescid-i Aksa ve

3- Şam Emeviyye Camii’dir.


                           

                                Fotoğraf 1:Kubbet’üs-Sahra Kuşak yazısı ve süslemeler

                 Filistin’in Kudüs şehrinde bulunan Kubbet’üs-Sahra İslam’ın bilinen ilk kubbeli yapısıdır. 691 yılında Halife Abdülmelik bin Mervan tarafından Kudüs’te bulunan kutsal kayanın üzerine yaptırılmıştır. Emevilerin ilk anıtsal yapısı olan Kubbet’üs Sahra süslemelerinde Bizans ve Sasani etkileri görülür. [1] Plan itibariyle iç içe geçmiş sekizgenlerden oluşur. Sekizgen planlı, içeriden de merkezi daireli bir yapıdır. Merkezi bir plana sahip olan yapıda kayayı çevreleyen bir çift koridor ve sekizgen bir kasnak üzerine oturan kubbe yer alır. İki galeriden oluşan harimin ilk galerisi 8 büyük ayak, 16 sütun ve 24 kemerden oluşmaktadır. Galerinin üst örtüsü düz damdır. İkinci galeri ise merkezi kubbeli mekandır.  Dört ayak ve on iki sütunun taşıdığı, genişliği 20,44 m çapında ve 35 m yükseklikte kubbe ile örtülür.  

Süsleme özelliklerine baktığımız zaman içi ve dışı oldukça yoğun süsleme özellikleri gösterir. Her iki tarafta zeminden kubbeye kadar tezyin edilmiştir. İç ve dış süslemelerde kullanılan renkli mozaikler tabiatçı bir üslupla bitkisel ve geometrik desenli olmakla birlikte genellikle yeşil, sarı ve lacivert renkleri kullanılmıştır. Müslümanlar için oldukça kıymetli olan bu mekanı birçok padişah, devlet adamı hem onarmış hem de dönemlerinin en güzel süsleme biçimlerini bu mekanda uygulatmışlardır. Örnek olarak Kanuni Sultan Süleyman’ın yaptırdığı onarımlar sırasında mozaikler, İznik çinileriyle değiştirilmiştir. [2] Ayrıca camide Emevi, Abbasi, Zengi, Eyyübi, Memluklu ve Osmanlı dönemine ait süslemeler yer almaktadır. Bunlar mozaik, taş, ahşap ve kalem işi süslemelerdir.

 

Kasnağındaki geometrik bitki motiflerinin ve İslamî hat sanatının işlendiği vitray ve revzenle süslenmiş 16 pencere ile cephe duvarlarındaki 40 pencere ile iç mekan aydınlanmaktadır. [3]

İç mekandan başlamak gerekirse biraz önce değindiğim sütunlar yeşil ve kırmızı somaki mermerlerden oluşmakla birlikte kenger yapraklı, yaldızlı sütun başlıklarıyla sonlanmıştır. Ancak kemerler devşirme sütun başlıklarına doğrudan oturmaz. Korent-kompozit başlıklı antik sütunlar arasına kabartma süslemeler yapılmış altın yaldızlı bronz levhalarla kaplı kalın kirişler yerleştirilmiştir.[4] Kemerlerde iki renkli taş işçiliği bulunur. Ayrıca kasnak pencerelerinin üzerinde de bölüntülü bir şekilde kubbeyi çevreleyen yazı kuşağı yer alır. Kubbe kasnağı, kubbe, kemerler arasındaki üçgen köşeliklerinde yer alan altın zeminli sarı ve yeşil mozaikler mekanı canlı tutmaktadır. Kubbenin iç tezyinatında alçı sıva, yaldız ve boya da kullanılmıştır. Motifler aşağı doğru genişleyen bir görüntü izler. Kubbenin zemini kırmızı yuvarlaklar oluşturan bir desenle hareketlendirilmiş, motifler bu yuvarlakların içinde kalmıştır.

Kubbet’üs-Sahra’nın bir özelliği de geç antik dönem ya da Helenistik döneme ait mozaiklerin yer almasıdır. Bu mozaik süslemelerinden bazıları kubbe kasnağında bulunan pencerelerin arasında vazo içinden çıkan çiçek motifleri dikkat çekmektedir.

İç kemer yüzeylerinde yine aynı uygulama ile vazo tasarımları, asma yapraklar, üzüm salkımları, vazodan fışkıran çiçekler ve ağaç dalları işlenmiştir. Bununla birlikte Hıristiyan bazilikalarında ve pagan mabetlerinde yer alan ve Sasani etkili bazı süsleme motifleri de kullanılmıştır. Örneğin; akantus yaprakları, kenger, kıvrım dallar, sepet, bambu demetleri, zeytin, hurma ağaçları, bereket boynuzları, çiçek, mücevher kompozisyonları. Bununla beraber simetrik motifler, dalgalı kurdeleler Sasani tesiriyle olmuştur.[5] İç sekizgeni kaplayan ve bütün bu motiflerin renklenmesi sağlayan pembe taş, cam ve sedef mozaiklerde altın yaldızlı zemin üzerine mavi ve yeşilin hâkim olduğu yirmi beş çeşit renk bulunmaktadır.

 

Kubbetü’s-sahre’nin güneydoğu payesinin yanındaki 1 m. çaplı bir oyuktan on bir basamaklı bir merdivenle inilir. Burada bulunan düz bir mermer blok üzerine işlenmiş mihrap, ilk olma özelliğiyle İslâm sanat tarihi açısından büyük bir önem taşımaktadır.[6]

 

Dış cephelerine ve süslemelerine baktığımız zaman zengin bir bezeme ile karşılaşmaktayız. Alt duvarları pencere yüksekliğine kadar değişik renk ve desenlerdeki mermerlerle yukarı kısmı ise çinilerle kaplanmıştır. Yuvarlak kemerli alçı kafesli, vitraylı pencereler oldukça ince işçiliğe sahiptir.

Köşelikleri bitkisel motiflerle süslü olurken iç kısımlar geometrik desenlerle donatılmıştır. Yıldızlar, kare, eş kenar dörtgen, dikdörtgen gibi geometrik desenler alçı pencere üzerine işlenmiştir. Köşelerde kalan sağır niş biçimde pencerelerde bulunmaktadır.

 Kubbe kasnağının da çinilerle kaplı olduğunu görmekteyiz. Burada İsra suresinden ayetler yazmaktadır. Alt kısımda kalan mermer levhaların üzeride geometrik motiflerle hareketlendirilmiştir.

Kubbe kasnağının dış yüzeyini saran bu yazı kuşağı 126 m. uzunluğunda lâcivert zemin üzerine altın yaldızlı kûfî mozaik kitabe İslam’ın mimari yapılardaki bilinen en eski yazısı H.72 tarihlidir. [7]

Ayrıca süslemelere ek olarak dış cephede çoğunlukla ayetlerin yazılı olduğu kufi yazılar ve geometrik desenler kullanılmıştır. Örneğin; Orta sekizgenin dış frizinde mozaik kûfî hatla yazılmış yazı kuşağında besmele, kelime-i tevhid, Hz. Peygamber’e salavatla ilgili Ahzâb sûresinin 56. âyeti, İsrâ sûresinin 111. âyeti, İhlâs sûresi ve binanın yapımıyla ilgili kitâbe, iç frizinde ise Hz. Îsâ’ya salât, teslîsi ve hıristiyan inancını reddeden Âl-i İmrân sûresinin 18-19, 51. ve Ahzâb sûresinin 56. âyetleriyle Ehl-i kitaba dinde aşırı gitmemelerini ve Allah hakkında gerçek olmayan şeyler söylememelerini emreden Nisâ sûresinin 171-172. âyetleri yer almaktadır.[8]

Üst pencerelerin kenarları da çinilerle kaplıdır. Bu çiniler Kanuni dönemine aittir. Siperliğin üst kısmında da yine  sülüs hat ile yazılmış Yasin suresinin yazılı olduğu çini bir yazı kuşağı bulunur. Bu yazı kuşağının kitabesi de vardır. 1876 tarihi ve Hattat Mehmed Şefik ismi okunmuştur.

Yapının her duvarında pencere aralarına yağmur sularını yapıya değdirmeden akmasını sağlayan çörtenler konulmuştur. İç mekana giriş için her cephenin eksenine bir tane olmakla birlikte toplamda dört kapı yerleştirilmiştir.

Ana giriş kapısının üzerinde sekiz sütuna oturan bir saçak bulunur. Kapıların isimleri vardır. Bu isimler kuzeyden itibaren; Bâbü’l-cenne, Bâbü’s-silsile (Bâbü İsrâfîl, Bâbü’n-nebî Dâvûd), Bâbü’l-kıble ve Bâbü’l-garb’dır.[9]

















Plan 1  

                                                                      
                       Fotoğraf 2: Kubbet’üs-Sahra kubbe içten görünümü (M.Furkan Gurbetoğlu) 

                                     Fotoğraf 3: Kubbet’üs-Sahra cephe süslemeleri


                                Fotoğraf 4:  Kubbet’üs-Sahra Dış Görünüm 


                          Fotoğraf 5: Hacer-i Mualâk altındaki Nebi Mescidi ( Hasan Mert Kaya)


   Mescid-i Aksa Camii ya da diğer adıyla bilinen Kıble Mescidi, 

Kubbet’üs-Sahra ile aynı avlu içinde, güneyinde yer almaktadır. 709-714 yılları arasında ilk kez inşa ettiren Emevi halifesi Abdülmelik b. Mervân ya da Halife Velid dönemlerinde yaptırılmıştır.[1] Taç kapısı olduşça büyük, abidevidir. Dışa taşkın bir şekilde yapılan kapıyı iki büyük ayak üzerinde oturan sivri kemer oluşturmaktadır. Sivri kemeri kaval silme ve zikzaklı silmeler çevrelemiştir. Köşelik ve alınlık kısımlarında sütuncelerle ayrılmış ikişer sivri kemerli nişler bulunur.

Yapı dikdörtgen planlı olup bazilikal üslup özelliklerini göstermektedir. Tam dokuz girişi bulunur, 7 si kuzeyde sahınlara girecek şekilde yerleştirilmiştir.

Mihraba dik uzanan sahınları, mihraba paralel olan bir sahın tarafından bölünmüştür. Bu sebeple harimi T biçiminde kesmiş ve diğer sahınlardan daha büyük olmuştur.

Kıble duvarına paralel sahın ile ortadaki geniş ve dikey sahının kesiştiği yerde, mihrap önü kubbesi yer almaktadır. Mihrap önü kubbesini, dört ayak ve kemer bağlantısı taşımaktadır. Kubbenin kasnağında 8 pencere bulunmaktadır. Pencere araları ve kubbe içi altın sarısı zeminin üzerine bitkisel motifler ve stilize edilmiş desenler bezenmiştir. Kemer köşeliklerinde fil gözü motifi yer almıştır.

 

Caminin taşıyıcılarına bakıldığında kare formlu, taş iri fil ayaklarıyla ve mermer sütunlardan oluşmaktadır. Taş sütunlar antik döneme ait devlşirme malzemeler olurken mermer sütunlar 20.yy da yapılan restorasyonda eklenmiştir.[2] Başlıkları ise akantus yapraklı sütun başlıklarını andırmakla birlikte zemini dantela gibi işlenmiş ve dışa taşkın şekilde yuvarlak kabartmalar eklenmiştir. Sütunların üzerinde büyük kemer açıklıkları yer alır. Bu açıklıklardan tavana kadar olan kısım üzerine yuvarlak kemer formlu açıklarlar eklenerek hem görüntü açısından hareketlendirilmiş, hem de taşıyıcı sistem hafifletilmiştir.

 

İlk minberi Nureddin Zengi tarafından yaptırılmıştır. Minber sedir ağacından, fildişi ve sedef kakma ile süslenmiştir. Kapısının üzerinde görkemli bir tâc vardı. Ancak 1969 yılında Siyonist bir kişi tarafından çıkan yangında bu tarihi minberde yanmıştır. Günümüzdeki minber 2007 yılında aynı malzemeler kullanılarak eski tarihi minbere benzer bir yeni bir minber yapılmıştır.[3] Bu minber ayrıntılı bir ahşap işleme ve geçme tekniğiyle hazırlanmış, ceviz ağacından, sedef kakmalıdır. İnce bir işçilik gösteren minberin giriş kapısı ve tacı stilize edilmiş desenler, rumi, palmet ve kıvrımlı dallardan meydana gelirken, aynalık bölümü altıgen, dörtgen ve farklı stillerdeki yıldız motifleriyle bezenmiştir.

 

Yapıda tezyinatı ile dikkat çeken en görkemli mekan mihrap duvarıdır. Duvarı inlediğimizde baştan ayağa kalem işi, çini ve yaldız ile bezendiğini görürüz. Bitkisel ve geometrik motifler kullanılarak duvar hareketlendirilmiştir.

Dışa taşkın mihrabında renkli taş ve mermer malzeme kullanılarak süslenmiştir. Çifte sivri kemeri, mihrap nişini sınırlayan sütuncelerin üzerine oturmuştur. Mihrap alınlığında bir kitabe yer alır. Yine bu duvarda alçı kafesli yuvarlak kemerli dar ve geniş pencereler yer alır.

Dış cephelerinin süslemesi yoktur ancak üç sıra pencere düzenlemesine sahiptir. En altta dikdörtgen biçiminde demir kafesli, ikinci sırada sivri kemer içine alınmış alçı pencere, en üst sırada ise üçerli gruplar halinde oluşturulmuş alçı pencereler yer almıştır. Alçı pencereler geometrik desenlerle süslenmiştir.

Minare ise kulevari bir biçim gösterir. Kareler halinde yükselen yapı yukarı doğru daralır. İlk iki katında dikdörtgen içine alınmış pencereler yer almıştır. Şerefenin bulunduğu yer bir korkulukta belirtilmiş olup saçakla örtülmüştür. Ayrıca üst kısmında bulunan oval kısmının yüzeyi sivri kemerli silmeli açıklıklarla hareketlendirilmiştir.

                                             Fotoğraf 6: Kıble Mescidi Dış Görünüm

               

                                         Fotoğraf 7:Mescid-i Aksa Mihrap Duvarı

                                               Fotoğraf 8: Kıble Mescidi Tavan Süslemesi 

                                     Fotoğraf 9: Kıble Mescidi Kuşak yazısı Detayı (Hasan Mert Kaya)


                                      
                  Fotoğraf 10: Kıble Mescidi Hz.Ömer Mihrabı (Fotoğraf: Hasan Mert Kaya)



                  Son olarak Halife Velid tarafından 704-715 yıllarında ilk devlet camisi olarak yaptırılan Şam Emevviye (Ümeyye) Camii’nin süsleme özelliklerini anlatacağım. Yapısı itibariyle enine dikdörtgen planlı, mihraba paralel uzanan üç sahınlı üzeri kırma çatıyla örtülü, mihrap önü kubbesi olan bir harim ve bunu kapsayan üç tarafı revaklı bir avlusu bulunur. Harimde üç mihrap yer alır. [1] Ayrıca iki katlı kemer düzenlemesi yapıyı oldukça dikkat çekici kılar.

 

Caminin ibadet mekanının duvarları ile avlusunu çevreleyen revakları içten ve dıştan mozaiklerle süslenmiştir. Bu mozaiklerde; göklere yükselen ağaçları, coşkun akan suları, Şam'ın manzaraları ve diğer İslâm ülkelerinin çeşitli manzaraları tasvir edilmiştir. Bu mozaiklerle yaldızlı camlar ve mermerden oluşan geometrik süslemeler ahenkli bir şekilde bir araya getirerek İslâm Sanatının ihtişamını gösteren en önemli örneklerden biridir.

Böylece Şam Emeviyye Camisi’ndeki mozaik süslemeler tabiatı Allah’ın yarattığı haliyle teşmil etmektedir.[2] Diğer mozaikler ise revak duvarları(arkası) kemer köşelikleri ve içlerinde vardır. Konuları ise nehir suları, manzara eşliğinde evler, ağaçlar, çeşitli hayal ürünü motiflerdir.

 

Avluda şadırvan ve Kubbetü’l hazne ( Beytü’l mal) bulunur. Emevi Camiisi zengin mozaik süsmelerine ev sahipliği yapar. Bu mozaikler Beyt’ül Mal yapısının üzerinde ve giriş kapısında yer almaktadır. Bu yapı korint başlıklı sütunların taşıdığı sekizgen planlı üzeri kubbe örtülüdür. Yapının her yüzü yoğun bezemelerle doldurulmuştur. Manzara tasvirli, vazo içerisinde kıvrılan yapraklar Helenistik izler taşırken hurma ağaç tasvirli mozaiklerle bir kültür harmanlaması görülür. Alt kısımlarında ise Kur’an-ı Kerim’de bahsedilen cennet tasviri olan altlarından ırmak akan köşkler mozaiklerle resmedilmiştir. Altın zemin üzerine yeşil, sarı, mavi, kırmızı, mor renklerinin yoğun kullanıldığı mozaikler güneş vurdukça renklerin çeşitli tonları görülür. 

Fresko biçimindeki bazı çizimlerde Çin-Japon etkisi olan Pagoda’lar bazılarında ise katlı kemerli Bizans yapıları görülmektedir. Özellikle taç kapısının bulunduğu ön cephesindeki mozaikler dikkat çekmektedir. Göklere yükselen ağaçları ve yaprak bezemeleri, geometrik motifler daha çok cennetten alınan tasvirlere benzer. Bütün bu kompozisyonlar mozaiklerle gösterişli bir biçimde aktarılmıştır. Burada manzara, Bizans mozaikklarında olduğu gibi, figürlere sadece çerçevelik etmez, başlıca rolü oynar. Tabiatın bu tarzda tasviri, bizi daha çok helenistik resme götürmektedir. Genel olarak bakıldığında boyamalar Yunan, Evler Bizans ve Uzakdoğu, sekiz köşeli yıldız, rozet ve filiz kullanımı ise Asur’a aittir.[3]

                                            Fotoğraf 11: Şam Emevi Camii Taç Kapısı

         Fotoğraf 12: Emevi Camii avlusu, Beytülmal, kemerler ve üzerinde bulunan arkat dizisi 


                                       Fotoğraf 13: Şam Emevi Camii Harim Bölümü 

Tablo 1: Gustav Bauernfeind Emevi Cami Şam 

Plan 2: Şam Emevi Camii Planı 


(İlk camilere ilham olan bir plan tipolojisine sahip olmakla beraber enine genişleyen bir görünüm sergilemektedir.)















[1] Talib Yazıcı, EMEVİYYE CAMİİ, TDV İslam Ansiklopedisi, Cilt 11, syf.108-109, 1995, İstanbul

[2] Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Ankara Üniversitesi basimevi, 1965

[3]1.Sınıf İslam Sanatı Dersi Notlarından yararlanılarak yazılmıştır. 



[1] Nebi Bozkurt, TDV İslam Ansiklopedisi, Mescid-i Aksa, Cild 29, syf.268-271, Ankara, 2004

[2] Mescid-i Aksa Rehberi (Harem-i Şerif) http://www.passia.org/media/filer_public/67/73/67730ca8-a5ec-4c08-a9e5-a574688852b6/aqsa-tr-compressed.pdf

[3] Mescid-i Aksa Rehberi (Harem-i Şerif) http://www.passia.org/media/filer_public/67/73/67730ca8-a5ec-4c08-a9e5-a574688852b6/aqsa-tr-compressed.pdf


[1] (Arseven, C. E., Türk Sanatı Tarihi…, 1928).

[2] Nebi Bozkurt, Kubbet’üs-Sahra, TDV İslam Ansiklopesi, Cild 6,  syf. 304-308,  2002, Ankara

[3]http://www.passia.org/media/filer_public/67/73/67730ca8-a5ec-4c08-a9e5-a574688852b6/aqsa-tr-compressed.pdf

[4] Nebi Bozkurt, Kubbet’üs-Sahra, TDV İslam Ansiklopesi, Cild 6,  syf. 304-308,  2002, Ankara

[5] Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Ankara Üniversitesi basımevi, 1965

[6]Nebi Bozkurt, Kubbet’üs-Sahra, TDV İslam Ansiklopesi, Cild 6,  syf. 304-308,  2002, Ankara

[7] Nebi Bozkurt, Kubbet’üs-Sahra, TDV İslam Ansiklopesi, Cild 6,  syf. 304-308,  2002, Ankara

[8] Nebi Bozkurt, Kubbet’üs-Sahra,TDV İslam Ansiklopesi, Cild 6,  syf. 304-308,  2002, Ankara

[9] Nebi Bozkurt, Kubbe’üs-Sahra, TDV İslam Ansiklopesi, Cild 6,  syf. 304-308,  2002, Ankara


Plan 1: https://www.gzt.com/infografik/arkitekt/sekli-a-kubbetus-sahra-4159
Fotoğraf 1 :https://x.com/fikriyatcom/status/1584160208326168578/photo/1
Fotoğraf 4:https://x.com/Mecra/status/1213464851110072320/photo/2

Fotoğraf 6: https://x.com/Mecra/status/1032201038751784961/photo/1
Fotoğraf 8: https://x.com/fikriyatcom/status/1815338499178127500/photo/
1



Popüler Yayınlar